Komunikacja wewnętrzna w firmie

 Zastanawialiście się kiedyś, jak sprawnie wdrożona komunikacja w firmie usprawnia jej działanie? Odpowiedni wybór kanałów komunikacji – nie tylko dba o dobry obieg informacji pośród pracowników, ale również działa pozytywnie na rozwój Twojego biznesu.

 

 



Zaczynając od początku mamy dwa rodzaje Komunikacji: zewnętrzną i wewnętrzną.

Komunikacja zewnętrzna to kontakt z mediami, klientami oraz instytucjami (Urzędy, Uniwersytety, Szkoły itd.). Zaliczam do tego również wszelkie działania firmy z zakresu CSR (Company Social Responsibility), marketingu i promocji oraz public relations.

Komunikacja wewnętrzna to działania, w których komunikujemy się z pracownikiem. Co zrobić, żeby była efektywna i skuteczna? Nie znajdziecie tutaj gotowej odpowiedzi – każda firma ma swoją szczególną specyfikę – ale podpowiem Wam, na co warto zwrócić uwagę, jeśli pracujecie nad poprawieniem efektywności komunikacji w Waszej firmie.

 

 

One line of sight = wspólny cel, kierunek.

Twoje działania powinny być dobrze zaplanowane. Tworząc plan komunikacji, określ grupę docelową, zastanów się jak najlepiej przekazać jej informację, wybierz odpowiedni przekaz i nośnik komunikacji. Czy bardziej efektywne będzie komunikowanie się za pomocą urządzeń elektronicznych, czy może lepiej dotrzesz do pracownika, drukując plakaty, ulotki lub inwestując w tablicę korkową z informacjami dla pracowników? Zastanów się, czego oczekuje Twój odbiorca, jak zainteresować go treścią i zaangażować do działania? Jeśli dobrze zaplanujesz swoje działania, Twoim osiągnięciem może być zespół pracowników zmierzających w jednym kierunku i wspierających wspólny cel. Kierunek, w którym podąża Twoja firma.
 

 

Zaangażowany kierownik

W dużych firmach, o rozbudowanej strukturze zarządczej, warto zadbać o dobre szkolenie dla menadżerów. Nie będę nikogo przekonywać, że zaangażowany kierownik to zaangażowany pracownik. Jednak Twój sukces często może zależeć od tego, jak bardzo kierownik zaangażuje się we wspieranie komunikacji w firmie. Warto zastanowić się w jaki sposób menadżerowie mogą Cię wspierać. Polecam zorganizowanie krótkiego spotkania lub udział w spotkaniu kierownika ze swoim działem. Ważne jest zachowanie balansu i zadbanie o nadanie priorytetów. Określ, które informacje są ważne ze względów strategicznych lub biznesowych. Nie zakładaj, że spotkanie to dobre miejsce na przekazanie wszelkich informacji. Uszanuj czas spotkania kierownika, ponieważ jest to moment, w którym on musi również wypełnić swoje cele i zadania.

 

 

Historie z życia firmy

Pewne badanie pokazało, że pracownikowi związanemu z firmą, ciężej jest podjąć decyzje o odejściu. Fajnym pomysłem jest wprowadzenie w firmie cyklicznego magazynu. Możesz go redagować wspólnie z pracownikami. Tylko ty wiesz jakie tematy mogą się tam ukazać. Przykłady tematów: działania firmy na świecie w Polsce, akcje marketingowe, nowe produkty, nowe rozwiązania, udział firmy w targach lub innych eventach. Jednym słowem wszystko, co wiąże się z Twoją firmą. Masz pracownice na macierzyńskim lub pracowników na długich zwolnieniach – wyślij im gazetkę pocztą. To bardzo miłe, gdy firma pamięta o swoich pracownikach.

3 C = Consistent, concrete and concise

Konsekwentnie, konkretnie i zwięźle. Pamiętaj, że w obecnych czasach człowieka otacza świat informacji. Reklamy czekają na nas wszędzie, w każdym urządzeniu i o każdym czasie. Sprawna komunikacja opiera się na powyższych 3 słowach. Tylko kluczowe informacje – tylko ważne tematy – bez zbędnych wstępów i obszernych opinii. Oczywiście nie podchodźcie do tego 1:1, są miejsca, gdzie temat należy odpowiednio rozwinąć. Działaj konsekwentnie i przyzwyczajaj pracownika do komunikacji firmowej, aby wiedział, gdzie szukać ważnych informacji.

To tylko kilka dobrych rad, na których opierałam się, pracując nad strategią komunikacji i polityką informacyjną w firmie. Na koniec mam dla was chyba najważniejszą radę:

Jeśli chcesz, aby pracownicy wspierali strategie firmy – zadbaj o to, żeby ją zrozumieli. Komunikuj się zrozumiale i na odpowiednim poziomie.

Jeśli chcesz, żeby ludzie poświęcali się dla sprawy, nie dopuść do tego, żeby przestali wierzyć, że to nie ich sprawa.

Ostatnie moje ulubione! Sukces firmy musi dotyczyć pracowników. Inaczej ich to NIE INTERESUJE.


Chcesz porozmawiać ze mną na temat komunikacji w Twojej firmie? Napisz swoją wiadomość.