333

Rosnąca ilość kanałów w social mediach oraz możliwości promowania się w sieci oraz poza nią często jest nie lada wyzwaniem dla firmy, której strategicznym zadaniem jest przede wszystkim skupienie się na realizacji zadań, sprzedaży lub rozwoju usług. Gdy ciężko jest godzić nam pracę oraz mnożyć pomysły na skuteczna promocję i spójny wizerunek wtedy zaczynamy zastanawiać się komu możemy to zadanie delegować.

Specjalista ds. wizerunku, specjalista ds. relacji publicznych, wirtualna asystentka lub agencja promocyjna… można mnożyć nazwy osób lub podmiotów, które profesjonalnie i kompleksowo zajmują się wizerunkiem firm lub marką specjalistów. Można  zdecydować się na stworzenie osobnego stanowiska i rekrutacje osoby, która obejmie kompleksowe działania promocyjne. Jednak coraz częściej możemy spotkać się z trendem zewnętrznego specjalisty, którego praca skupia na sobie wszystkie ważne elementy naszego wizerunku tj. analiza wizerunku, zaplanowanie działań i monitorowanie skuteczności wdrożonych działań. Oczywiście każda agencja wizerunkowa działa w swoim indywidualnym, wypracowanym schemacie, jednak zawsze wszystko sprowadza się do trzech etapów – analizy – planowania – badanie skuteczności.

1

Czyli jak to wszystko wygląda?

W obliczu wielu zadań ciężko jest czasami przemyśleć sytuacje naszego biznesu. Nie zastanawiamy się nad naszym odbiorcą – kim jest?, - gdzie szuka usług / produktów takich jak nasze?. - czy jest zadowolony z naszych usług, z naszego produktu? Firmy, które prowadzą rozlegle rekrutację często nie sprawdzają skuteczności portali, na których publikują ogłoszenia, nie monitują skąd otrzymują najwięcej aplikacji i co skłoniło kandydata do wysłania CV właśnie do Twojej firmy.

Analiza to zawsze podstawa zaplanowania wszelkich kroków budowania naszej marki, dlatego na pierwszym spotkaniu agencje zadają bardzo dużo pytań. Przed spotkaniem z klientem zawsze analizuję jego obecność w Internecie, w mediach społecznościowych i w prasie. Dodatkowo sprawdzam branże pod kątem odbiorcy oraz firm o podobnym profilu. Zanim jeszcze spotkam się z klientem tworzę wstępny zarys strategii dla marki i planuje działania wspierające wizerunek.

Pierwsze spotkanie to poznanie Twojego celu biznesowego i zakresu w jakim planujesz współpracę. W swojej ofercie przewiduję kompleksową pracę nad wszystkimi elementami Twojego wizerunku lub wsparcie pojedynczych projektów. Dzięki temu doskonale dostosowuję się do Twoich oczekiwań i potrzeb. Spotkanie jest uzupełnieniem wywiadu, który przeprowadziłam wcześniej. Pomocne jest zapoznanie mnie w produktem, usługą oraz miejscem, w którym działasz. Im więcej dowiem się o Twoich wyzwaniach i aktualnych działaniach tym lepiej dostosujemy promocje wizerunku.

Do pracy nad wizerunkiem podchodzę holistycznie, czyli całościowo. Ważne jest, aby strategia była spójna z działalnością klienta, a działania zaplanowane zgodnie z jego celem. Pojmowanie marki musi zaczynać się od pierwszego kontaktu klienta/ kandydata do pracy bez różnicy czy kontakt ten podjęty zostanie online czy offline.

5

Czy obce ręce to dobre ręce?

Nie spotkałam się jeszcze w swojej pracy z klientem, który byłby pozbawiony obawy o swój wizerunek. Przecież wiele może pójść nie tak. Jak moja markę może tworzyć osoba , która nie pracuje w mojej firmie? Co ona może wiedzieć o nas i naszym produkcie. Zawsze jest wiele wątpliwości. Dlaczego warto pomyśleć o wsparciu?

- Czas. Prowadzenie biznesu wymaga uwagi na wielu odrębnych obszarach. Budowanie odpowiedniego contentu, czyli treści delegujesz specjaliście, który nie tylko doskonale prowadzi sobie z copywritingiem, ale również stworzy odpowiednią grafikę i dostosuje jej specyfikę dla poszczególnych kanałów.

- Pomysł. Niezależna ocena to zawsze wartość dodana dla naszego biznesu. Osoba nie pracująca w strukturze firmy może wnieść wiele nowości i przedstawić nowy innowacyjny pomysł dla naszej marki. Znajomość branży i nowości na pewno zaowocuje powiewem świeżości. Osobiście zawsze staram się zaproponować „coś” co zaskoczy audiencje.

- Kanały promocji. Agencje public relations, które obsługują swoich klientów kompleksowo, doskonale znają rynek reklamy, ich jakość oraz zasięg. Mają często sprawdzone źródła i potrafią dobrać odpowiednie medium do Twojego odbiorcy, tak aby reklama i branding dotarły w odpowiednie miejsce. Minimalizuje to Twój koszt „pomyłki” reklamowej w postaci sprawdzania poszczególnych kanałów – a tym samym inwestowania czasu i pieniędzy.

- Cena. Prasa, czasopisma, radio i portale internetowe – w związku z szeroką współpracą z poszczególnymi reklamodawcami agencje często mają dobrą cenę i z chęcią dzielą się nią ze swoimi klientami.

- Social Media. Instagram, Facebook czy może LinkedIn albo Twitter, to wszystko może przysporzyć przedsiębiorców o ból głowy. Widziałam różne strategie wizerunkowe w social mediach, łącznie z planem nie promowania się za pośrednictwem SM. Dobór tych kanałów oparty jest na typie prowadzonego biznesu. Nie każdy portal bowiem spełni nasze oczekiwania i doprowadzi do zwiększenia sprzedaży lub promocji usług. Czasami źle dobrane kanały ciążą nam w obsłudze, bo po prostu nie mamy pomysłu na ciekawy content (post). Przy doborze kanałów social media powinniśmy rozważyć jaką treść dodajemy najczęściej – czy robimy więcej zdjęć, czy potrzebujemy dodawać więcej tekstu? W obecnej chwili rozwój poszczególnych portali i ich mobilnych aplikacji jest tak intensywny, że ciężko jest podążać za wszystkim zmianami. Pamiętaj, że agencje pracują na social mediach codziennie, ustawiają reklamy, dobierają targety i grupy odbiorców, puszczają posty sponsorowane i tworzą grafiki. Powierzając swój profil agencji masz pewność, że prowadzony będzie profesjonalnie i systematycznie z użyciem najnowszej dostępnej technologii.

4

Agencja public relations a agencja reklamowa?

Często w swojej pracy spotykam się z myleniem moich działań z agencją reklamową i chociaż wizerunek oraz marka idą bardzo blisko reklamy, to jednak działania agencji PR skupiają w swoim działaniu troszkę inny aspekt. Przykład: Organizacja konferencji Pływaj z Autyzmem.

Organizator konferencji zwrócił się o wsparcie przy promocji i realizacji konferencji. Podczas spotkania ustaliliśmy, że celem klienta jest umocnienie wizerunku jego fundacji jako organizatora oraz oczywiście wzbudzenie zainteresowania w określonym środowisku społecznym. Podczas tego projektu mocno współpracowałam z agencjami reklamowymi – zobaczcie sami:

Agencja Public Relations

Agencja Reklamowa

Stworzenie strategii promocji i analiza skuteczności poszczególnych kanałów

Projekt i produkcja bilbordu, projekt i produkcja plakatów, projekt i produkcja gadżetów, projekt i produkcja ulotek, projekt i produkcja rollupu

Zbudowanie spójnej koncepcji wizualnej, na której oparta została cała dalsza grafika

Wydruk certyfikatów szkoleniowych, materiałów dla uczestników, gadżetów powitalnych

Stworzenie planów partnerskich i sponsorskich

 

Stworzenie opisu konferencji oraz uruchomienie platformy do sprzedaży biletów

 

Sprawdzenie możliwości wsparcia lokalnych władz i instytucji branżowych – przygotowanie pism i reprezentacja klienta w urzędach

 

Zaplanowanie kampanii reklamowej – wytyczne dla agencji reklamowej pod kątem logo partnerów i miasta

 

Kontakt z potencjalnymi uczestnikami, negocjacje cen biletów i rozwiązywanie bieżących problemów lub wątpliwości

 

Pisma oraz spotkania z przedstawicielami lokalnych organizacji non profit w temacie współpracy

 

Dobranie reklamy z czasopismach tematycznych, negocjacja ceny, projekt artykułu

 

Rejestracja gości w dniu konferencji

 

Konferansjer wydarzenia (pol-ang)

 

Kontakt z mediami

 

 

Oczywiście nie wykluczam, że są agencje reklamowe, które w swoim działaniu również posiadają spektrum działań agenci PR. Na świecie nie dziwi mnie już nic 😊. Powyższa tabelka ma na celu wskazanie praktycznych różnic w działaniu agencji PR a agencji reklamowej. Osobiście bardzo cenie sobie współpracę z agencjami reklamowymi, ponieważ wiem, że mają najlepszą wiedzą w temacie reklamy, która zresztą często jest celem moich klientów. Mam 3 ulubione i każda z nich specjalizuje się w czymś innym oferując tym samym najlepszą cenę i jakość dla mnie (czyli moich klientów).

Mam nadzieję, że część z Was przekonałam do powierzenia swojego wizerunku w obce ręce – agencji PR (a może agencji reklamowej). Warto skorzystać z profesjonalnej pomocy i porady. Koszty jakie poniesiecie na początku mogą wydawać się duże, jednak jest to zdecydowanie mniejsza skala niż ponoszenie strat finansowych przez źle utworzoną reklamę, źle dobrane kanały promocyjne lub (co wydaje się najgorsze) źle obmyślaną strategie brandingową.

targi

Targi Urody Sportu i Zdrowia było wydarzeniem, które skupiło w sobie specjalistów, którzy na codzień dbają o nasze ciała i twarz, odpowiednią odporność, doskonałe zdrowie, piękne włosy oraz smaczną i zdrową dietę. Dla mnie, jako konferansjera, była to doskonała okazja aby poznać i porozmawiać na temat zdrowia i urody, poznać wybitne osobistości, przedstawić uczestników metamorfozy oraz opowiadać przez 2 dni o wspaniałych konkursach i nagrodach jakie można było zdobyć.

Blisko 100 wystawców, a wśród nich kluby fitness, gabinety urody, lekarze i specjaliści, gabinety okulistyczne, firmy cateringowe, firmy oferujące suplementy diety, szkoły i akademie fitness - jednym słowem wiele możliwości.

Moja praca zaczęła się na długo przed 14 kwietnia. Jednym z zadań była promocja wizerunku sponsorów i partnerów targów. W związku z tym, że branża beuty powinna prezentowac się wyjątkowo - postanowiłam nagrać krótkie wywiady z partnerami. Porozmawiać o tym, jak wyglądały ich przygotowania do targów, jak wspierali metamorfoze 4 uczestników, czego oczekują po tych taragach.

Zobacz wywiad z Aleksandrą Burkowską z Bio Spa

W międzyczasie dostałam propozycję od firmy Dieta Figura, abym tydzień testowała ich oferte diety pudełkowej. Zależało im na tym aby promocja ich firmy byla rzetelna i oparta na prawdziwym doświadczeniu, a nie tylko bazująca na opisie firmy. Było to ciekawe doświadczenie i każdej osobie serdecznie polecam!

Testujemy Dieta Figura

Weekend targowy mijał bardzo szybko, dzięki ogromnej ilości atrakcji oraz ciekawym występom na scenie. Podzieliłam swoją pracę na czas z moimi goścmi na scenie oraz czas spędzony na stanowiskach wystawców. Po kilku rundach na hali głównej byłam już przekonana, że odwiedzający mogą przygotować się w pełni na nadejście wiosny. Oferta była bardzo bogata! Można było skorzystać z bezpłatnych treningów, makijażu (również pernamentnego), masaży, porad dietetycznych, konsultacji fryzjerskich, zabiegów endermologii, konsultacji dentystycznych i okulistycznych, przebadac sie pod kątem tarczycy i porozmaiwać z lekarzami na temat swoich dolegliwości.

targi

Podczas targów mogliśmy spotkac również gwiazdy sportu m.in. Monike Pyrek, która reprezentowała swoją fundację.  Miałam okazje równiez zaciągnąc do losowania nagród zawodnika z Husarii :).

W niedziele mialam okazje poznać 4 finalistów metamorfozy organizowanej pod okiem Bio Spa Aleksandra Burkowska. Wyjątkowe podziękowania od rodzin oraz od partnerów metamorfozy wywołay wiele wzruszeń. O przebiegu metamorfozy opowiadali uczestnicy, ale również partnerzy dzieki którym była ona możliwa. Przez okrąłe 2 miesiące uczestnicy ćwiczyli pod okiem profesjonalnych trenerów w klubie Fitness Monte Club 24, otrzymali pakiet masaży i zabiegów na ciało od Bio Spa, zadbali o swój biały usmiech u dentysty oraz dotleniali się w komorze tlenowej. Nad ich wizerunkiem dbała kosmetyczka oraz fryzjer, a odpowiedni sposób żywienia wskazał dietetyk. Całe 2 miesiace pracowali na swój sukces i osiągneli go dzięki samozaparciu, realizacji celów i wsparciu swoich rodzin i przyjaciół. Nic dziwnego, że nagrody dla nich były wyjątkowe!

Zobacz final metamorfozy

Sponsorami nagród byli: Dealer Mini Bońkowscy, Centrum Żeglarskie w Szczecinie, Bio Spa, Hairstore.pl, Foods by Ann

Konferansjer zawsze widzi więcej :). Ja widziałam uśmiechy na twarzach uczestników targów, łzy wzruszenia u uczestników metamorfozy, dumnych organizatorów metamorfozy oraz zadowolonych organizatorów. Bardzo fajne wydarzenie zostało podsumowane przez jedną z uczestniczek metamorfozy "Spotkajmy się tu za rok i pokażmy jak dobrze dalej sobie radzimy"

I tak właśnie zróbmy - spotkajmy się z rok. Dziękuje za przyjemną organizację i dziękuje, że mogłam być jednym z elementów tego wydarzenia i poznac tak inspirujące osoby. Zapraszam Was na krótki film prosto z targów :)

Zobacz spot z targów

Zobacz reportaż z metamorfozy

 

broszura
Dzisiejszy wpis chciałabym poświęcić pozornie prostemu zagadnieniu jakim jest broszura dla kandydatów i dla nowych pracowników. Jest to bardzo efektywny sposób na podzielenie się informacjami z osobami zastanawiającymi się nad złożeniem do nas swojego CV, a dla nowych pracowników zbiór wszystkich praktycznych informacji, które ułatwiają sprawny start w nowej firmie.
 
Niestety wykonanie i zaprojektowanie DOBREJ broszury często staję się nie lada wyzwaniem. Wizja broszury zależy od osób, które ją projektują, a te często dodają do niej niezliczoną ilość treści i informacji, która zaburza jej efektywność.
 
Mój sposób na dobrą broszurę nazwałam SIX = Short – Interesting – eXceptional
Short – nie oznacza, że Wasza broszura powinna składać się z dwóch stron. Jej treść powinna być dobrze skatalogowana i treściwa. Każdy temat powinien być wyczerpany – ale niezbyt rozległy, aby nie zniechęcił do dalszej lektury. Powinniśmy pamiętać, że broszura to nie sama treść, ale możliwość prezentacji zdjęć, ikon, schematów, które ułatwią odbiorcy lekturę. 
 
Interesting – oczywiście treść powinna być interesująca – zwłaszcza w broszurach dla kandydata. Jeśli chcemy zainteresować go naszą firmą, nie możemy zanudzić go treścią broszury. Szefowie firm bardzo lubią mówić o historii firmy, jej osiągnięciach i nagrodach, ilości produkowanego dobra lub jego sprzedaży, o licznych klientach – jednak na początku warto zadać sobie pytanie, czy właśnie to zachęci kandydatów do aplikowania? Czego obecnie poszukuje kandydat? O czym chciałby się dowiedzieć? Czego nie dowie się z innych źródeł?
 
eXceptional – czyli wyjątkowy! O tym wiemy tylko my – co czyni naszą firmę wyjątkową? Dlaczego to właśnie u nas warto zacząć prace? Dobrym pomysłem jest zaangażowanie współpracowników, którzy mogą zdecydowanie rozszerzyć nasz punkt widzenia. Bowiem każdy pracownik widzi swoją firmę inaczej – dla jednego największym atutem jest możliwość rozwoju, dla innego natomiast stabilność oraz pakiety benefitów czynią firmę wyjątkowym miejscem. Zawsze szukaj osób, które „osiągnęły” własny sukces dzięki firmie. Moim ulubionym zadaniem podczas tworzenia i projektowania broszur jest włączanie do pracy ludzi, którzy mają ciekawą historię związaną z firmą.
Przedstawiam ci kilka sekcji, których nie powinno zabraknąć w dobrej broszurze – ale pamiętaj – nie ograniczaj się do tych przykładów – bo najlepsze rozwiązania to te szyte na indywidualne potrzeby! :)
 
O nas
Strona „O nas” powinna prezentować Twoją firmę. Kandydat / Pracownik powinien dowiedzieć się: o produkcie/usłudze firmy, skąd firma się wywodzi, jakie ma wartości, dokąd zmierza, gdzie ma swoje oddziały. Fajnym rozwiązaniem jest zaangażowanie do opowiedzenia o firmie Dyrektora. Może zgodzi się, aby dołączyć również jego zdjęcie. Jeśli treść o nas jest dość rozległa możesz pomyśleć o użyciu ikon nadających znaczenie poszczególnym tematom. Łatwiej jest zapamiętać treść przedstawianą graficznie. Zrezygnuj z przedstawiania rozległej historii firmy, zamiast tego wskaż datę, w której firma powstała – zawsze dobrze podkreślić, że firma istnieje na rynku wiele lat, świadczy to o jej stabilności na rynku.
 
Kariera
Bardzo dobrym pomysłem jest zadbanie o temat prezentujący możliwości rozwoju w Twojej firmie. Jeśli zatrudniasz młodych ludzi lub oferujesz praktyki albo staże, temat rozwoju zawodowego będzie dla nich na pewno interesujący. Idealnym rozwiązaniem jest zaprezentowanie osób, które „awansowały” w firmie. Możesz zachęcić te osoby do opowiedzenia swojej historii, którą będziesz mógł wykorzystać w treści broszury. Warto pamiętać, że świadomość o możliwości rozwijania swoich umiejętności lub zdobywania nowego doświadczenia jest ogromnym bodźcem motywacyjnym dla pracownika.
 
Dlaczego my?
Zawsze uważałam, że warto chwalić się rzeczami jakie nas wyróżniają. W rozdziale „Dlaczego my” – warto zaprezentować wszystkie atuty naszej firmy. Jeśli w trakcie roku poświęcasz czas i pieniądze na zrobienie czegoś dla pracowników, koniecznie powinieneś o tym tu napisać, umieścić zdjęcie lub opinie pracownika. W dobie wielu firm i powszechnie rozwiniętych działań z zakresu Employer Brandingu – chwalenie się swoimi realizacjami może być kluczowym punktem Twoich rekrutacji. Strona o pozytywach firmy jest skuteczna zarówno w broszurach dla kandydatów, bowiem zachęca ich do złożenia swojej aplikacji, jak i dla nowych pracowników, którym tylko potwierdzisz, że dokonali dobrego wyboru rozpoczynając z Tobą współpracę. Pamiętaj, że nie warto chwalić się czymś – czego nie jesteś w stanie zrealizować. Nie rzucaj słów na wiatr, bo stracisz zaufanie i wiarygodność w oczach pracowników lub kandydatów.
 
Pierwszy dzień
Zdecydowanie warto pomyśleć o tym przy tworzeniu broszury dla nowych pracowników. Zmiana pracy jest często bardzo stresująca, a duża ilość informacji przekazywana w tym dniu zwyczajnie umyka. Dobrze jest w pierwszych tygodniach mieć „ściągę”, której zawsze można zajrzeć. Przydatne okażą się informacje z zakresu zasad korzystania ze stołówek, przerw, sposób zdobycia przepustki parkingowej, godziny funkcjonowania działu kadr lub HR. Zastanawiasz się jakie informacje będą odpowiednie dla Twojej broszury? Zastanów się o co najczęściej pytają nowi pracownicy i umieść te informacje w broszurze.
 
Jak tu się pracuje?
Zawsze uśmiecham się, gdy czytam w katalogach o tym jak się pracuje w danej firmie. Wyobrażam sobie wtedy zapracowaną osobę z marketingu lub działu HR, która stara się opisać jak wspaniale pracuje się w firmie. Nie twierdze, że w swojej twórczości, pisze nieprawdę, jednak na pewno nie wyczerpuje tematu odpowiednio. Uważam, że każdy ocenia swoją prace inaczej i docenia w niej inna wartość. Spytaj inżyniera a następnie recepcjonistkę, studenta na praktykach albo rodzica 3 dzieci, każdy z nich w swojej pracy będzie doceniał coś innego. Jeśli chcesz mieć silny przekaz, spytaj o zdanie swoich współpracowników. Niech opowiedzą, dlaczego dobrze im się tu pracuje? Każdy z nich powie o czymś zupełnie innym. Rodzic – doceni brak nadgodzin i możliwość pracy z domu, imprezach dla dzieci lub paczkach świątecznych. Student – na pewno pochwali możliwość zdobycia wiedzy, nowoczesny sprzęt i oprogramowanie. Inżynier – będzie cieszył się z możliwości opracowywania swoich autorskich projektów, międzynarodowej karierze czy podróżach jakie odbył służbowo. Recepcjonistka – być może doceni nowoczesne otoczenie, przyjemnie urządzoną recepcje i jeszcze fakt, że po pracy może skorzystać z karty sportowej, która ma dzięki firmie.
 
Wszystkie te rzeczy to tylko ciekawe pomysły i inspiracje! Najważniejsze, abyście tworząc swoje broszury pamiętali o SIX i uzupełnili strony broszury ilustracjami. Ukierunkujcie się na odbiorcę i starajcie myśleć o czym On chciałby czytać, czego chciałby się dowiedzieć o was?
A jeśli ten artykuł to dla Was za mało – z chęcią spotkam się i pomogę Wam zaprojektować doskonalą broszurę firmową. Zostaw mi swoją wiadomość :).
 
 
 
Pozdrawiam serdecznie
Angelika Muchowska