angie

Wydarzenia takie jak pikniki rodzinne, targi dziecięce lub imprezy otwarte dla mieszkańców jednoznacznie kojarzą się Event Managerom z planowaniem atrakcji również dla dzieci. Każdy przewidujący manager wie, że od dzieci w gruncie rzeczy zależny sukces jego przedsięwzięcia. Znudzone i niezadowolone dzieci wpływają niczym układ domino na swoich rodziców, którzy chcąc nie chcąc swoją obecność będą uzależniać od humoru dziecka.

angie

Na szczęście na dobre humory dziecka nic nie wpływa tak doskonale jak dobra zabawa. Dmuchane zamki, animatorzy, malowanie buziek - to wszystko służy nam na evencie doskonale. Uzupełnia jego przewodni temat i gwarantuje (uwielbiam to!) chwilę wytchnienia dla rodziców. Przerobiłam to wzdłuż i wszerz - malowanie twarzy to must have! Spróbujcie z tym dyskutować! Zobaczycie co powiedzą dzieci :) ! Brnąc do sedna, czyli pracy konferansjera, kiedyś pisałam, że konferansjer jest jak aktor - musi być poważny i elegancki, charyzmatyczny i sportowy, ale, gdy przychodzi do pracy z dziećmi - musi być jaki? Mam na to zawsze jedną odpowiedź i zawsze doskonale mi się sprawdza.

angie2

Konferansjer przy pracy z dziećmi musi być wiarygodny i szczery - przy tym uśmiechnięty i oddany! Partner i najlepszy kolega, który zachęci, pomoże i podpowie, a przede wszystkim rozbawi. Dzieci nie kupują ściemy i czują kiedy ktoś nie jest im serdeczny. Chcą być zauważone i chcą brać czynny udział w zabawie. Nie chcą patrzeć spod sceny na to co dzieje się wokół, uwielbiają być na scenie razem z prowadzącym. Kochają rywalizacje i sportowe konkursy, tak samo jak zagadki i quizy. Lubią śpiewać lub tańczyć, testować prezentowany sprzęt lub po prostu pomachać swoim kochanym rodzicom (Ci z kolei uwielbiają robić zdjęcia, bo to ogromnie ważny moment :) )

 

O czym zawsze staram się pamiętać, gdy wybieram się na event z dziećmi:

🤸‍♀️ Kolorowy ubiór, budzący zaufanie. Może to wyglądać śmiesznie, albo wręcz nieprofesjonalnie, ale tak właśnie buduje swoją nić zaufania z dziećmi. Taka dorosła wersja małej dziewczynki w kucykach lub kolorowej bluzce. Najlepiej w najnowszym trendzie bajkowym. Jeśli moimi odbiorcami są dzieci - to bardziej profesjonalna nie dam rady być! :)

🤸‍♀️ Garść prostych konkursów. Kiedy mam kilka minut, bo coś skończyło się zbyt szybko albo mamy opóźnienie, nic nie wypełnia tej luki tak efektywnie jak szybki i prosty konkurs dla dzieci!

🤸‍♀️ Pytam o ich zdanie, wrażenia, gdzie byli co widzieli, co sądzą i gdzie idą teraz. Uwierzcie mi - odpowiedzi dzieci to najlepsza rzecz, jaka może mnie i publiczność zaskoczyć na scenie.

🤸‍♀️ Jesteśmy na poziomie. Kiedy rozmawiam z dziećmi - jestem na ich poziomie. Jest to nauka wyjęta z praktyki rodzica. Dzieci zawsze zrozumieją Ciebie bardziej, gdy nie "górujesz" nad nimi.

🤸‍♀️ Mam ze sobą drobne nagrody, chociaż staram się zawsze zachęcać organizatorów o zadbanie o markę firmy lub firm i przekazania na cel konkursów drobnych gadżetów.

🤸‍♀️ Easy English. Śpiewamy angielskie piosenki lub gramy w gry po angielsku - ale oczywiście to zależy od grupy wiekowej :)

 

Wydarzenia z dziećmi są wyjątkowe. Po pierwsze nic nie rozczuli nas tak jak słodkie przekręcanie słów czy mylenie ich znaczeń przez dzieci. Po drugie dzieci są nieprzewidywalne, jednak zawsze gotowe do akcji. A akcja to zawsze dobry zwrot na evencie.... czyż nie :)

333

Rosnąca ilość kanałów w social mediach oraz możliwości promowania się w sieci oraz poza nią często jest nie lada wyzwaniem dla firmy, której strategicznym zadaniem jest przede wszystkim skupienie się na realizacji zadań, sprzedaży lub rozwoju usług. Gdy ciężko jest godzić nam pracę oraz mnożyć pomysły na skuteczna promocję i spójny wizerunek wtedy zaczynamy zastanawiać się komu możemy to zadanie delegować.

Specjalista ds. wizerunku, specjalista ds. relacji publicznych, wirtualna asystentka lub agencja promocyjna… można mnożyć nazwy osób lub podmiotów, które profesjonalnie i kompleksowo zajmują się wizerunkiem firm lub marką specjalistów. Można  zdecydować się na stworzenie osobnego stanowiska i rekrutacje osoby, która obejmie kompleksowe działania promocyjne. Jednak coraz częściej możemy spotkać się z trendem zewnętrznego specjalisty, którego praca skupia na sobie wszystkie ważne elementy naszego wizerunku tj. analiza wizerunku, zaplanowanie działań i monitorowanie skuteczności wdrożonych działań. Oczywiście każda agencja wizerunkowa działa w swoim indywidualnym, wypracowanym schemacie, jednak zawsze wszystko sprowadza się do trzech etapów – analizy – planowania – badanie skuteczności.

1

Czyli jak to wszystko wygląda?

W obliczu wielu zadań ciężko jest czasami przemyśleć sytuacje naszego biznesu. Nie zastanawiamy się nad naszym odbiorcą – kim jest?, - gdzie szuka usług / produktów takich jak nasze?. - czy jest zadowolony z naszych usług, z naszego produktu? Firmy, które prowadzą rozlegle rekrutację często nie sprawdzają skuteczności portali, na których publikują ogłoszenia, nie monitują skąd otrzymują najwięcej aplikacji i co skłoniło kandydata do wysłania CV właśnie do Twojej firmy.

Analiza to zawsze podstawa zaplanowania wszelkich kroków budowania naszej marki, dlatego na pierwszym spotkaniu agencje zadają bardzo dużo pytań. Przed spotkaniem z klientem zawsze analizuję jego obecność w Internecie, w mediach społecznościowych i w prasie. Dodatkowo sprawdzam branże pod kątem odbiorcy oraz firm o podobnym profilu. Zanim jeszcze spotkam się z klientem tworzę wstępny zarys strategii dla marki i planuje działania wspierające wizerunek.

Pierwsze spotkanie to poznanie Twojego celu biznesowego i zakresu w jakim planujesz współpracę. W swojej ofercie przewiduję kompleksową pracę nad wszystkimi elementami Twojego wizerunku lub wsparcie pojedynczych projektów. Dzięki temu doskonale dostosowuję się do Twoich oczekiwań i potrzeb. Spotkanie jest uzupełnieniem wywiadu, który przeprowadziłam wcześniej. Pomocne jest zapoznanie mnie w produktem, usługą oraz miejscem, w którym działasz. Im więcej dowiem się o Twoich wyzwaniach i aktualnych działaniach tym lepiej dostosujemy promocje wizerunku.

Do pracy nad wizerunkiem podchodzę holistycznie, czyli całościowo. Ważne jest, aby strategia była spójna z działalnością klienta, a działania zaplanowane zgodnie z jego celem. Pojmowanie marki musi zaczynać się od pierwszego kontaktu klienta/ kandydata do pracy bez różnicy czy kontakt ten podjęty zostanie online czy offline.

5

Czy obce ręce to dobre ręce?

Nie spotkałam się jeszcze w swojej pracy z klientem, który byłby pozbawiony obawy o swój wizerunek. Przecież wiele może pójść nie tak. Jak moja markę może tworzyć osoba , która nie pracuje w mojej firmie? Co ona może wiedzieć o nas i naszym produkcie. Zawsze jest wiele wątpliwości. Dlaczego warto pomyśleć o wsparciu?

- Czas. Prowadzenie biznesu wymaga uwagi na wielu odrębnych obszarach. Budowanie odpowiedniego contentu, czyli treści delegujesz specjaliście, który nie tylko doskonale prowadzi sobie z copywritingiem, ale również stworzy odpowiednią grafikę i dostosuje jej specyfikę dla poszczególnych kanałów.

- Pomysł. Niezależna ocena to zawsze wartość dodana dla naszego biznesu. Osoba nie pracująca w strukturze firmy może wnieść wiele nowości i przedstawić nowy innowacyjny pomysł dla naszej marki. Znajomość branży i nowości na pewno zaowocuje powiewem świeżości. Osobiście zawsze staram się zaproponować „coś” co zaskoczy audiencje.

- Kanały promocji. Agencje public relations, które obsługują swoich klientów kompleksowo, doskonale znają rynek reklamy, ich jakość oraz zasięg. Mają często sprawdzone źródła i potrafią dobrać odpowiednie medium do Twojego odbiorcy, tak aby reklama i branding dotarły w odpowiednie miejsce. Minimalizuje to Twój koszt „pomyłki” reklamowej w postaci sprawdzania poszczególnych kanałów – a tym samym inwestowania czasu i pieniędzy.

- Cena. Prasa, czasopisma, radio i portale internetowe – w związku z szeroką współpracą z poszczególnymi reklamodawcami agencje często mają dobrą cenę i z chęcią dzielą się nią ze swoimi klientami.

- Social Media. Instagram, Facebook czy może LinkedIn albo Twitter, to wszystko może przysporzyć przedsiębiorców o ból głowy. Widziałam różne strategie wizerunkowe w social mediach, łącznie z planem nie promowania się za pośrednictwem SM. Dobór tych kanałów oparty jest na typie prowadzonego biznesu. Nie każdy portal bowiem spełni nasze oczekiwania i doprowadzi do zwiększenia sprzedaży lub promocji usług. Czasami źle dobrane kanały ciążą nam w obsłudze, bo po prostu nie mamy pomysłu na ciekawy content (post). Przy doborze kanałów social media powinniśmy rozważyć jaką treść dodajemy najczęściej – czy robimy więcej zdjęć, czy potrzebujemy dodawać więcej tekstu? W obecnej chwili rozwój poszczególnych portali i ich mobilnych aplikacji jest tak intensywny, że ciężko jest podążać za wszystkim zmianami. Pamiętaj, że agencje pracują na social mediach codziennie, ustawiają reklamy, dobierają targety i grupy odbiorców, puszczają posty sponsorowane i tworzą grafiki. Powierzając swój profil agencji masz pewność, że prowadzony będzie profesjonalnie i systematycznie z użyciem najnowszej dostępnej technologii.

4

Agencja public relations a agencja reklamowa?

Często w swojej pracy spotykam się z myleniem moich działań z agencją reklamową i chociaż wizerunek oraz marka idą bardzo blisko reklamy, to jednak działania agencji PR skupiają w swoim działaniu troszkę inny aspekt. Przykład: Organizacja konferencji Pływaj z Autyzmem.

Organizator konferencji zwrócił się o wsparcie przy promocji i realizacji konferencji. Podczas spotkania ustaliliśmy, że celem klienta jest umocnienie wizerunku jego fundacji jako organizatora oraz oczywiście wzbudzenie zainteresowania w określonym środowisku społecznym. Podczas tego projektu mocno współpracowałam z agencjami reklamowymi – zobaczcie sami:

Agencja Public Relations

Agencja Reklamowa

Stworzenie strategii promocji i analiza skuteczności poszczególnych kanałów

Projekt i produkcja bilbordu, projekt i produkcja plakatów, projekt i produkcja gadżetów, projekt i produkcja ulotek, projekt i produkcja rollupu

Zbudowanie spójnej koncepcji wizualnej, na której oparta została cała dalsza grafika

Wydruk certyfikatów szkoleniowych, materiałów dla uczestników, gadżetów powitalnych

Stworzenie planów partnerskich i sponsorskich

 

Stworzenie opisu konferencji oraz uruchomienie platformy do sprzedaży biletów

 

Sprawdzenie możliwości wsparcia lokalnych władz i instytucji branżowych – przygotowanie pism i reprezentacja klienta w urzędach

 

Zaplanowanie kampanii reklamowej – wytyczne dla agencji reklamowej pod kątem logo partnerów i miasta

 

Kontakt z potencjalnymi uczestnikami, negocjacje cen biletów i rozwiązywanie bieżących problemów lub wątpliwości

 

Pisma oraz spotkania z przedstawicielami lokalnych organizacji non profit w temacie współpracy

 

Dobranie reklamy z czasopismach tematycznych, negocjacja ceny, projekt artykułu

 

Rejestracja gości w dniu konferencji

 

Konferansjer wydarzenia (pol-ang)

 

Kontakt z mediami

 

 

Oczywiście nie wykluczam, że są agencje reklamowe, które w swoim działaniu również posiadają spektrum działań agenci PR. Na świecie nie dziwi mnie już nic 😊. Powyższa tabelka ma na celu wskazanie praktycznych różnic w działaniu agencji PR a agencji reklamowej. Osobiście bardzo cenie sobie współpracę z agencjami reklamowymi, ponieważ wiem, że mają najlepszą wiedzą w temacie reklamy, która zresztą często jest celem moich klientów. Mam 3 ulubione i każda z nich specjalizuje się w czymś innym oferując tym samym najlepszą cenę i jakość dla mnie (czyli moich klientów).

Mam nadzieję, że część z Was przekonałam do powierzenia swojego wizerunku w obce ręce – agencji PR (a może agencji reklamowej). Warto skorzystać z profesjonalnej pomocy i porady. Koszty jakie poniesiecie na początku mogą wydawać się duże, jednak jest to zdecydowanie mniejsza skala niż ponoszenie strat finansowych przez źle utworzoną reklamę, źle dobrane kanały promocyjne lub (co wydaje się najgorsze) źle obmyślaną strategie brandingową.

wystep3

Początek roku to czas zabawy i szaleństwa. W końcu karnawał trzeba bardzo dobrze spożytkować. Ja również tak postanowiłam zrobić! Postanowiłam wystąpić jako wielka gwiazda disco podczas wydarzenia dla mojej firmy. Impreza karnawałowa to zawsze wielka rzecz u nas, natomiast od dwóch lat uatrakcyjniłam ją o występy pracowników. Tym razem miałam zamiar pojawić się na wielkiej scenie :).

Treningi z grupą teatralną zaczęły się zaraz po nowym roku. Mieliśmy niespełna 4 weekendy na przygotowanie choreografii i wypracowanie wizerunku estradowego. Świetnie pracować z grupą profesjonalistów. Szybko udało mi się wcielić w rolę mojej gwiazdy (Cyndi Lauper), jednak nauka choreografii a przede wszystkim pozostawanie synchronicznym z grupą wymagało dużego nakładu pracy i koncentracji.

Dzień występu był stresujący. Trochę śmiesznie było poczuć stres związany z wyjściem na scenę, zwłaszcza jeśli scena jest jednym z miejsc Twojej pracy. Ścisk w żołądku nasilał się z każdą minutą zbliżającego się występu. No i nadeszła ta chwila. Zapowiedź, oklaski i po chwili grupa teatralna woła mnie na scenę. No to zaczynamy!

wystep

Idealnie. Wszystko było dokładnie tak jak zaplanowałam. No dobra może uciekł mi jeden krok, ale kto by to zauważył. Czułam się doskonale. Wizerunek jaki stworzyły artystki pracujące nad wyglądem był nieziemski. Przez chwilę naprawdę czułam się jak Cyndi :)

wystep2

Jeśli kiedyś będziesz miał okazje spróbować czegoś nowego - zrób to! Takie doświadczenia budują nasz charakter, świadomość naszej osobowości, przełamują stres i obawy przed byciem zaakceptowanym. Wspaniale jest zbierać oklaski zwieńczone ciężką pracą i intensywnymi ćwiczeniami. Nie bój się tylko spróbuj - na pewno wyjdzie z tego coś ciekawego :)!

Zobacz mój występ :)

szkolenia

Początek roku to dobry czas na rozpoczynanie nowych, inspirujących rzeczy. Właśnie dlatego, początek roku (i kawałek końca starego roku :)) poświęciłam na przygotowanie dwóch ciekawych szkoleń.

szkolenia

Dlaczego warto skorzystać z tych szkoleń? Może dlatego, że jestem tylko i wyłącznie praktykiem - zbieram mnóstwo pozytywnych działań, przykładów i realizacji - wyciągam dzięki nim dobre wnioski i to właśnie o nich sluchasz na tych szkoleniach.

W trakcie szkoleń nie tylko dowiesz się o dobrych praktykach i ciekawych rozwiązaniach, wspólnie zastanowimy się jak dopasować je do Twojej organizacji aby przynosiły maksimum effektywności.

Dowiedz się więcej o szkoleniach klikając -> TU

Pozdrawiam,

Angelika Muchowska

event
Planowanie wydarzeń może być przyjemnością ale i prawdziwym wyzwaniem. Firmy prześcigają się obecnie w pomysłach na imprezy rodzinne lub integracyjne. Dobrze zaplanowany i zorganizowany event może przynieść firmie wiele korzyści zarówno z zakresu wewnętrznego wizerunku jak i budowania opinii otoczenia.
 

 1) Cele i planowanie
Jeśli przypadła Ci cudowna rola zorganizowania wydarzenia, nieważne czy jest to impreza firmowa czy prywatna, pamiętaj aby dobrze przemyśleć cele jakie chcesz osiągnąć oraz zaplanowanie działań i kosztów. Im więcej czasu poświęcisz na wycenienie poszczególnych elementów, które chciałbyś zorganizować, tym mniej ukrytych kosztów zaskoczy Cię w trakcie organizacji. Zaplanuj swój budżet i ściśle się go trzymaj. Oszacuj ile czasu potrzebujesz na organizację i wpisz w kalendarz działanie, jakie podejmiesz w danym okresie np. wysłanie zaproszeń, ustalenie terminu potwierdzenia obecności przez gości, kontakt z mediami, umówienie spotkania z fotografem, kamerzystą czy konferansjerem.
 
Jeśli dokładnie zaplanujesz swoje działanie, zagwarantujesz sobie spokój w organizacji oraz nie zapomnisz o żadnej ważnej rzeczy. Jeśli planujesz wesele możesz skorzystać z oferty wedding plannerów, jeśli obawiasz się dodatkowych kosztów, pewnie zaskoczę Cię, że oferty usługodawców dla firm organizujących wesela są zdecydowanie korzystniejsze niż dla indywidualnie planujących osób - być może jest to dobry sposób na oszczędność.
 

Agencje public relations są bardzo pomocne jeśli zależy ci na rozgłosie swoich działań. Jeśli np. otwierasz nową inwestycje, zmienia się logo firmy, macie zamiar zatrudnić wielu pracowników albo pozyskaliście nowego klienta, to dobrze jest zaangażować media. Obowiązkowym punktem eventu będzie konferencja prasowa z udziałem władz firmy, (być może) władz miasta oraz mediów. Jest to doskonała reklama dla firmy i gwarancja obiegu informacji w regionie.
 
2) Dobierz zespół
Dobry event to sukces dobrze działającego zespołu. W moim rozumieniu zespół tworzą osoby, które świadczą usługi na naszej imprezie. Mam tu na myśli fotografa, konferansjera, zespół, artystów, świadka lub świadkową, firmę cateringową itd. Jeśli dobrze poinformujesz swoich partnerów zagwarantujesz sobie duży sukces. Dobrze jest wybierać sprawdzone wcześniej osoby, z którymi łączy Cie dobra współpraca. Osobiście jednak uważam, że nie można zamykać się na nowe oferty. Porównuj, organizuj konkursy ofert i dbaj żeby cena dla Ciebie była zawsze najlepsza. Na kilka dni przed wydarzeniem zorganizuj spotkanie lub zaplanuj krótka rozmowę na podsumowanie działań. Dobrze jest upewnić się, że wszystko jest przygotowane i Twoje oczekiwania zostaną spełnione.

3) Firma eventowa
Myślę, że jest to doskonała pomoc przy realizowaniu dużych imprez, gdzie liczba usługodawców jest zdecydowanie większa np. piknik rodzinny, targi, zabawa integracyjna.
 
Jedna firma zbierze dla Ciebie najlepsze oferty, zmniejszy biurokracje i usprawni organizacje. Podpiszesz jedna umowę i w ramach oferty otrzymasz bilans kosztów organizacji imprezy. Oczywiście firma eventowa pobierze opłatę za wsparcie w organizacji, jednak zastanów się czy czas, który poświęciłbyś na organizowanie wydarzenia samemu jest warty oszczędzaniu?
 
Firma eventowa, tak samo jak wedding planerzy, uzyska znacznie korzystniejsze oferty z poszczególnymi usługodawcami np. wynajem miejsca, zorganizowanie dekoracji i wynajęcie innych atrakcji.
 
4) Fotograf, kamerzysta = reklama
Jeśli organizuje imprezę firmową i masz konkretny cel promowania wizerunku pracodawcy, zadbaj o dobrego fotografa i/lub kamerzystę im więcej dobrych zdjęć, tym lepszą reklamę promującą Twoją firmę później przygotujesz. Koszty, zaangażowanie i energia jaka włożysz w zorganizowanie imprezy nie powinny przejść bez echa, w końcu trzeba chwalić się swoimi osiągnięciami wszem i wobec, a marka pracodawcy tylko zyskuje gdy zadowoleni pracownicy wrzucają swoje wspólne zdjęcia za pośrednictwem social mediów. Zadbaj, aby również media mogły wybrać sobie zdjęcia, które chcieliby użyć w swoich artykułach - to przecież również wspiera Twój wizerunek.

5) Baw się dobrze
Najważniejszą rzeczą we wszystkich organizacjach jest dobra zabawa. Organizacja, choćby bardzo ciężka, nie powinna zniechęcić Cię od korzystania w pełni z uroków tego co zaplanowałaś. Baw się i ciesz chwilą! W końcu nie ma idealnych realizacji, a każda wpadka to nauczka na przyszłość. Nic tak nie broni Ciebie jak szeroki uśmiech i pełen optymizm.
 
Odłóż stres na bok i wejdź do świata zabawy i animacji, a jeśli ranga eventu na to nie pozwala to nie zapominaj, że uśmiech najlepiej nastraja Twoich gości i buduje pozytywna atmosferę.

Masz więcej pytań? Napisz do mnie wiadomość. Organizujesz event? Może coś podpowiem :)
 
eb

 

 

"Zawsze wydaje się, że coś jest niemożliwe, dopóki nie zostanie zrobione" - Nelson Mandela
No właśnie. Niby ciągle słyszymy o Employer Brandingu, czytamy artykuły wybitnych osobistości ze świata HR, słyszymy o tym, że nasza firma już dawno powinna mieć "to" wdrożone.
 
Zwrot Employer Branding spadło na mnie kilka lat temu i nie będę oszukiwać nikogo troche przytłoczyło. Z jednej strony sprawa jest prosta - rób w swojej firmie tak, żeby się wszystkim podobało, ale z drugiej strony patrząc każdemu może podobać się coś innego. Wyobrażenia na temat EB są tak różne, jak różne bywają firmy i ich specyfika.
 
Opowiem Wam dziś jak strategicznie zaplanować nasze działania Employer Brandingowe.
 

 Po pierwsze analiza.
Strategia EB jest bardziej skuteczna, jeśli we wszystkich działaniach utrzymujesz dokładnie taką samą komunikację. Aby opracować odpowiedni przekaz, należy wykonać dość żmudną, ale na pewno wartościową pracę: przeanalizować wszystkie dostępne materiały o firmie (zarówno te kierowane do pracowników, jak i przyszłych kandydatów), zweryfikować wizerunek firmy w mediach oraz Internecie, przeprowadzić analizę naszych działań HR, PR oraz Marketingowych, przeanalizować ofertę firm podobnych do naszej no i oczywiście posłuchać czego oczekują od nas nasi pracownicy.
 
Analiza może zając Wam sporo czasu - jednak jej wyniki pozwolą Ci ukierunkować się na konkretne działania. Konkretne działania to zdecydowanie oszczędność funduszy i czasu, które poświęciłbyś na wdrożenie projektu. Dobra analiza pozwoli ci uruchomić silne narzędzie, które odpowiednio pokierowane będzie wspierało Twój wizerunek, rerkutację i zmniejszenie rotacji pracowników w Twojej firmie.
 

 Po drugie budowanie strategii.
W drugim etapie przyjdzie czas na zaplanowanie odpowiednich działań, kalkulacje kosztów i określenie naszego celu. Każde działania powinno przynosić konkretną korzyść firmie. Nasze działania powinny być skupione na konkretnych celach np. większa znajomość marki, poprawa procesów rekrutacyjnych, zmniejszenie rotacji pracowników. Dokładne określenie targetu (celu) i identyfikacja grupy, do której kierujemy nasze działania, pozwoli wycisnąć z projektu maksimum efektów.
Nie można zapomnieć o słynnym EVP - Employer Value Proposition - jeśli dobrze określimy wartości firmy i będziemy mówić o nich jednogłośnie, podniesiemy wiarygodność naszej marki. Oczywiście EVP powinno być prawdziwe, nie opowiadaj o rzeczach, których nie ma lub których nie jesteś pewny = zostaniesz z tego bardzo szybko rozliczony.
Gdy już określisz wszystkie swoje działania i projekty, warto podzielić je na dwie grupy: działania krótko i długo-falowe. Większość ciekawych rzeczy może zostać w bardzo prosty sposób wprowadzona w życie firmy. Niektóre projekty potrzebują czasu na realizacje i większe przygotowanie się do nich.
 
Kilka lat doświadczenia nauczyło mnie, że nie ma głupich pomysłów nie do zrealizowania. Niektóre z nich po prostu muszą dojrzeć w czasie, a ich lepsze dopracowanie da nam o wiele ciekawsze wyniki. Pamiętaj, żeby mieć otwarte podejście i dużo rozmawiaj z ludźmi. Oni są zawsze najlepszą inspiracją.
 

 
No i ostatnim elementem jest Komunikacja.
Jak tylko opracujesz swoją strategię, zastanów się, z jakich kanałów komunikacji będzie potrzebował skorzystać. Czy do wdrożenia Twojego planu będzie potrzebne zorganizowanie konferencji prasowej z lokalnymi mediami? Czy będzie potrzebna aktualizacja Twojej strony internetowej? Czy musisz wydrukować dodatkowe broszury dla kandydatów?
Komunikacja musi być uwieńczeniem Twojej ciężkiej pracy. Musisz opowiedzieć światu, o tym co wkrótce nastąpi, co się zmieni i dlaczego. Im większe napięcie zbudujesz, tym bardziej ludzie będą oczekiwać nadchodzących zmian.
 
Jeśli działania związane z komunikacją są rozległe - usystematyzuj je. Zrób plan i określ czas na poszczególne działania. Może również przyjąć działania na teraz i na przyszłość.
 
Pamiętaj, żeby monitorować swoje działania i badać i efektywność. Pamiętaj, że każdy projekt powinien przynosić Ci zamierzone korzyści. Raz wdrożona strategia nie będzie toczyła się sama. Musisz podążać za trendami na rynku i rozszerzać swoje działania, a może z czasem pewne rzeczy przestaną przynosić zamierzone efekty.
 
Masz pytania lub wątpliwości? Czekam na Twoją wiadomość, z chęcią opowiem Ci więcej na temat swoich doświadczeń z Employer Brandingiem.
 
broszura
Dzisiejszy wpis chciałabym poświęcić pozornie prostemu zagadnieniu jakim jest broszura dla kandydatów i dla nowych pracowników. Jest to bardzo efektywny sposób na podzielenie się informacjami z osobami zastanawiającymi się nad złożeniem do nas swojego CV, a dla nowych pracowników zbiór wszystkich praktycznych informacji, które ułatwiają sprawny start w nowej firmie.
 
Niestety wykonanie i zaprojektowanie DOBREJ broszury często staję się nie lada wyzwaniem. Wizja broszury zależy od osób, które ją projektują, a te często dodają do niej niezliczoną ilość treści i informacji, która zaburza jej efektywność.
 
Mój sposób na dobrą broszurę nazwałam SIX = Short – Interesting – eXceptional
Short – nie oznacza, że Wasza broszura powinna składać się z dwóch stron. Jej treść powinna być dobrze skatalogowana i treściwa. Każdy temat powinien być wyczerpany – ale niezbyt rozległy, aby nie zniechęcił do dalszej lektury. Powinniśmy pamiętać, że broszura to nie sama treść, ale możliwość prezentacji zdjęć, ikon, schematów, które ułatwią odbiorcy lekturę. 
 
Interesting – oczywiście treść powinna być interesująca – zwłaszcza w broszurach dla kandydata. Jeśli chcemy zainteresować go naszą firmą, nie możemy zanudzić go treścią broszury. Szefowie firm bardzo lubią mówić o historii firmy, jej osiągnięciach i nagrodach, ilości produkowanego dobra lub jego sprzedaży, o licznych klientach – jednak na początku warto zadać sobie pytanie, czy właśnie to zachęci kandydatów do aplikowania? Czego obecnie poszukuje kandydat? O czym chciałby się dowiedzieć? Czego nie dowie się z innych źródeł?
 
eXceptional – czyli wyjątkowy! O tym wiemy tylko my – co czyni naszą firmę wyjątkową? Dlaczego to właśnie u nas warto zacząć prace? Dobrym pomysłem jest zaangażowanie współpracowników, którzy mogą zdecydowanie rozszerzyć nasz punkt widzenia. Bowiem każdy pracownik widzi swoją firmę inaczej – dla jednego największym atutem jest możliwość rozwoju, dla innego natomiast stabilność oraz pakiety benefitów czynią firmę wyjątkowym miejscem. Zawsze szukaj osób, które „osiągnęły” własny sukces dzięki firmie. Moim ulubionym zadaniem podczas tworzenia i projektowania broszur jest włączanie do pracy ludzi, którzy mają ciekawą historię związaną z firmą.
Przedstawiam ci kilka sekcji, których nie powinno zabraknąć w dobrej broszurze – ale pamiętaj – nie ograniczaj się do tych przykładów – bo najlepsze rozwiązania to te szyte na indywidualne potrzeby! :)
 
O nas
Strona „O nas” powinna prezentować Twoją firmę. Kandydat / Pracownik powinien dowiedzieć się: o produkcie/usłudze firmy, skąd firma się wywodzi, jakie ma wartości, dokąd zmierza, gdzie ma swoje oddziały. Fajnym rozwiązaniem jest zaangażowanie do opowiedzenia o firmie Dyrektora. Może zgodzi się, aby dołączyć również jego zdjęcie. Jeśli treść o nas jest dość rozległa możesz pomyśleć o użyciu ikon nadających znaczenie poszczególnym tematom. Łatwiej jest zapamiętać treść przedstawianą graficznie. Zrezygnuj z przedstawiania rozległej historii firmy, zamiast tego wskaż datę, w której firma powstała – zawsze dobrze podkreślić, że firma istnieje na rynku wiele lat, świadczy to o jej stabilności na rynku.
 
Kariera
Bardzo dobrym pomysłem jest zadbanie o temat prezentujący możliwości rozwoju w Twojej firmie. Jeśli zatrudniasz młodych ludzi lub oferujesz praktyki albo staże, temat rozwoju zawodowego będzie dla nich na pewno interesujący. Idealnym rozwiązaniem jest zaprezentowanie osób, które „awansowały” w firmie. Możesz zachęcić te osoby do opowiedzenia swojej historii, którą będziesz mógł wykorzystać w treści broszury. Warto pamiętać, że świadomość o możliwości rozwijania swoich umiejętności lub zdobywania nowego doświadczenia jest ogromnym bodźcem motywacyjnym dla pracownika.
 
Dlaczego my?
Zawsze uważałam, że warto chwalić się rzeczami jakie nas wyróżniają. W rozdziale „Dlaczego my” – warto zaprezentować wszystkie atuty naszej firmy. Jeśli w trakcie roku poświęcasz czas i pieniądze na zrobienie czegoś dla pracowników, koniecznie powinieneś o tym tu napisać, umieścić zdjęcie lub opinie pracownika. W dobie wielu firm i powszechnie rozwiniętych działań z zakresu Employer Brandingu – chwalenie się swoimi realizacjami może być kluczowym punktem Twoich rekrutacji. Strona o pozytywach firmy jest skuteczna zarówno w broszurach dla kandydatów, bowiem zachęca ich do złożenia swojej aplikacji, jak i dla nowych pracowników, którym tylko potwierdzisz, że dokonali dobrego wyboru rozpoczynając z Tobą współpracę. Pamiętaj, że nie warto chwalić się czymś – czego nie jesteś w stanie zrealizować. Nie rzucaj słów na wiatr, bo stracisz zaufanie i wiarygodność w oczach pracowników lub kandydatów.
 
Pierwszy dzień
Zdecydowanie warto pomyśleć o tym przy tworzeniu broszury dla nowych pracowników. Zmiana pracy jest często bardzo stresująca, a duża ilość informacji przekazywana w tym dniu zwyczajnie umyka. Dobrze jest w pierwszych tygodniach mieć „ściągę”, której zawsze można zajrzeć. Przydatne okażą się informacje z zakresu zasad korzystania ze stołówek, przerw, sposób zdobycia przepustki parkingowej, godziny funkcjonowania działu kadr lub HR. Zastanawiasz się jakie informacje będą odpowiednie dla Twojej broszury? Zastanów się o co najczęściej pytają nowi pracownicy i umieść te informacje w broszurze.
 
Jak tu się pracuje?
Zawsze uśmiecham się, gdy czytam w katalogach o tym jak się pracuje w danej firmie. Wyobrażam sobie wtedy zapracowaną osobę z marketingu lub działu HR, która stara się opisać jak wspaniale pracuje się w firmie. Nie twierdze, że w swojej twórczości, pisze nieprawdę, jednak na pewno nie wyczerpuje tematu odpowiednio. Uważam, że każdy ocenia swoją prace inaczej i docenia w niej inna wartość. Spytaj inżyniera a następnie recepcjonistkę, studenta na praktykach albo rodzica 3 dzieci, każdy z nich w swojej pracy będzie doceniał coś innego. Jeśli chcesz mieć silny przekaz, spytaj o zdanie swoich współpracowników. Niech opowiedzą, dlaczego dobrze im się tu pracuje? Każdy z nich powie o czymś zupełnie innym. Rodzic – doceni brak nadgodzin i możliwość pracy z domu, imprezach dla dzieci lub paczkach świątecznych. Student – na pewno pochwali możliwość zdobycia wiedzy, nowoczesny sprzęt i oprogramowanie. Inżynier – będzie cieszył się z możliwości opracowywania swoich autorskich projektów, międzynarodowej karierze czy podróżach jakie odbył służbowo. Recepcjonistka – być może doceni nowoczesne otoczenie, przyjemnie urządzoną recepcje i jeszcze fakt, że po pracy może skorzystać z karty sportowej, która ma dzięki firmie.
 
Wszystkie te rzeczy to tylko ciekawe pomysły i inspiracje! Najważniejsze, abyście tworząc swoje broszury pamiętali o SIX i uzupełnili strony broszury ilustracjami. Ukierunkujcie się na odbiorcę i starajcie myśleć o czym On chciałby czytać, czego chciałby się dowiedzieć o was?
A jeśli ten artykuł to dla Was za mało – z chęcią spotkam się i pomogę Wam zaprojektować doskonalą broszurę firmową. Zostaw mi swoją wiadomość :).
 
 
 
Pozdrawiam serdecznie
Angelika Muchowska