333

Rosnąca ilość kanałów w social mediach oraz możliwości promowania się w sieci oraz poza nią często jest nie lada wyzwaniem dla firmy, której strategicznym zadaniem jest przede wszystkim skupienie się na realizacji zadań, sprzedaży lub rozwoju usług. Gdy ciężko jest godzić nam pracę oraz mnożyć pomysły na skuteczna promocję i spójny wizerunek wtedy zaczynamy zastanawiać się komu możemy to zadanie delegować.

Specjalista ds. wizerunku, specjalista ds. relacji publicznych, wirtualna asystentka lub agencja promocyjna… można mnożyć nazwy osób lub podmiotów, które profesjonalnie i kompleksowo zajmują się wizerunkiem firm lub marką specjalistów. Można  zdecydować się na stworzenie osobnego stanowiska i rekrutacje osoby, która obejmie kompleksowe działania promocyjne. Jednak coraz częściej możemy spotkać się z trendem zewnętrznego specjalisty, którego praca skupia na sobie wszystkie ważne elementy naszego wizerunku tj. analiza wizerunku, zaplanowanie działań i monitorowanie skuteczności wdrożonych działań. Oczywiście każda agencja wizerunkowa działa w swoim indywidualnym, wypracowanym schemacie, jednak zawsze wszystko sprowadza się do trzech etapów – analizy – planowania – badanie skuteczności.

1

Czyli jak to wszystko wygląda?

W obliczu wielu zadań ciężko jest czasami przemyśleć sytuacje naszego biznesu. Nie zastanawiamy się nad naszym odbiorcą – kim jest?, - gdzie szuka usług / produktów takich jak nasze?. - czy jest zadowolony z naszych usług, z naszego produktu? Firmy, które prowadzą rozlegle rekrutację często nie sprawdzają skuteczności portali, na których publikują ogłoszenia, nie monitują skąd otrzymują najwięcej aplikacji i co skłoniło kandydata do wysłania CV właśnie do Twojej firmy.

Analiza to zawsze podstawa zaplanowania wszelkich kroków budowania naszej marki, dlatego na pierwszym spotkaniu agencje zadają bardzo dużo pytań. Przed spotkaniem z klientem zawsze analizuję jego obecność w Internecie, w mediach społecznościowych i w prasie. Dodatkowo sprawdzam branże pod kątem odbiorcy oraz firm o podobnym profilu. Zanim jeszcze spotkam się z klientem tworzę wstępny zarys strategii dla marki i planuje działania wspierające wizerunek.

Pierwsze spotkanie to poznanie Twojego celu biznesowego i zakresu w jakim planujesz współpracę. W swojej ofercie przewiduję kompleksową pracę nad wszystkimi elementami Twojego wizerunku lub wsparcie pojedynczych projektów. Dzięki temu doskonale dostosowuję się do Twoich oczekiwań i potrzeb. Spotkanie jest uzupełnieniem wywiadu, który przeprowadziłam wcześniej. Pomocne jest zapoznanie mnie w produktem, usługą oraz miejscem, w którym działasz. Im więcej dowiem się o Twoich wyzwaniach i aktualnych działaniach tym lepiej dostosujemy promocje wizerunku.

Do pracy nad wizerunkiem podchodzę holistycznie, czyli całościowo. Ważne jest, aby strategia była spójna z działalnością klienta, a działania zaplanowane zgodnie z jego celem. Pojmowanie marki musi zaczynać się od pierwszego kontaktu klienta/ kandydata do pracy bez różnicy czy kontakt ten podjęty zostanie online czy offline.

5

Czy obce ręce to dobre ręce?

Nie spotkałam się jeszcze w swojej pracy z klientem, który byłby pozbawiony obawy o swój wizerunek. Przecież wiele może pójść nie tak. Jak moja markę może tworzyć osoba , która nie pracuje w mojej firmie? Co ona może wiedzieć o nas i naszym produkcie. Zawsze jest wiele wątpliwości. Dlaczego warto pomyśleć o wsparciu?

- Czas. Prowadzenie biznesu wymaga uwagi na wielu odrębnych obszarach. Budowanie odpowiedniego contentu, czyli treści delegujesz specjaliście, który nie tylko doskonale prowadzi sobie z copywritingiem, ale również stworzy odpowiednią grafikę i dostosuje jej specyfikę dla poszczególnych kanałów.

- Pomysł. Niezależna ocena to zawsze wartość dodana dla naszego biznesu. Osoba nie pracująca w strukturze firmy może wnieść wiele nowości i przedstawić nowy innowacyjny pomysł dla naszej marki. Znajomość branży i nowości na pewno zaowocuje powiewem świeżości. Osobiście zawsze staram się zaproponować „coś” co zaskoczy audiencje.

- Kanały promocji. Agencje public relations, które obsługują swoich klientów kompleksowo, doskonale znają rynek reklamy, ich jakość oraz zasięg. Mają często sprawdzone źródła i potrafią dobrać odpowiednie medium do Twojego odbiorcy, tak aby reklama i branding dotarły w odpowiednie miejsce. Minimalizuje to Twój koszt „pomyłki” reklamowej w postaci sprawdzania poszczególnych kanałów – a tym samym inwestowania czasu i pieniędzy.

- Cena. Prasa, czasopisma, radio i portale internetowe – w związku z szeroką współpracą z poszczególnymi reklamodawcami agencje często mają dobrą cenę i z chęcią dzielą się nią ze swoimi klientami.

- Social Media. Instagram, Facebook czy może LinkedIn albo Twitter, to wszystko może przysporzyć przedsiębiorców o ból głowy. Widziałam różne strategie wizerunkowe w social mediach, łącznie z planem nie promowania się za pośrednictwem SM. Dobór tych kanałów oparty jest na typie prowadzonego biznesu. Nie każdy portal bowiem spełni nasze oczekiwania i doprowadzi do zwiększenia sprzedaży lub promocji usług. Czasami źle dobrane kanały ciążą nam w obsłudze, bo po prostu nie mamy pomysłu na ciekawy content (post). Przy doborze kanałów social media powinniśmy rozważyć jaką treść dodajemy najczęściej – czy robimy więcej zdjęć, czy potrzebujemy dodawać więcej tekstu? W obecnej chwili rozwój poszczególnych portali i ich mobilnych aplikacji jest tak intensywny, że ciężko jest podążać za wszystkim zmianami. Pamiętaj, że agencje pracują na social mediach codziennie, ustawiają reklamy, dobierają targety i grupy odbiorców, puszczają posty sponsorowane i tworzą grafiki. Powierzając swój profil agencji masz pewność, że prowadzony będzie profesjonalnie i systematycznie z użyciem najnowszej dostępnej technologii.

4

Agencja public relations a agencja reklamowa?

Często w swojej pracy spotykam się z myleniem moich działań z agencją reklamową i chociaż wizerunek oraz marka idą bardzo blisko reklamy, to jednak działania agencji PR skupiają w swoim działaniu troszkę inny aspekt. Przykład: Organizacja konferencji Pływaj z Autyzmem.

Organizator konferencji zwrócił się o wsparcie przy promocji i realizacji konferencji. Podczas spotkania ustaliliśmy, że celem klienta jest umocnienie wizerunku jego fundacji jako organizatora oraz oczywiście wzbudzenie zainteresowania w określonym środowisku społecznym. Podczas tego projektu mocno współpracowałam z agencjami reklamowymi – zobaczcie sami:

Agencja Public Relations

Agencja Reklamowa

Stworzenie strategii promocji i analiza skuteczności poszczególnych kanałów

Projekt i produkcja bilbordu, projekt i produkcja plakatów, projekt i produkcja gadżetów, projekt i produkcja ulotek, projekt i produkcja rollupu

Zbudowanie spójnej koncepcji wizualnej, na której oparta została cała dalsza grafika

Wydruk certyfikatów szkoleniowych, materiałów dla uczestników, gadżetów powitalnych

Stworzenie planów partnerskich i sponsorskich

 

Stworzenie opisu konferencji oraz uruchomienie platformy do sprzedaży biletów

 

Sprawdzenie możliwości wsparcia lokalnych władz i instytucji branżowych – przygotowanie pism i reprezentacja klienta w urzędach

 

Zaplanowanie kampanii reklamowej – wytyczne dla agencji reklamowej pod kątem logo partnerów i miasta

 

Kontakt z potencjalnymi uczestnikami, negocjacje cen biletów i rozwiązywanie bieżących problemów lub wątpliwości

 

Pisma oraz spotkania z przedstawicielami lokalnych organizacji non profit w temacie współpracy

 

Dobranie reklamy z czasopismach tematycznych, negocjacja ceny, projekt artykułu

 

Rejestracja gości w dniu konferencji

 

Konferansjer wydarzenia (pol-ang)

 

Kontakt z mediami

 

 

Oczywiście nie wykluczam, że są agencje reklamowe, które w swoim działaniu również posiadają spektrum działań agenci PR. Na świecie nie dziwi mnie już nic 😊. Powyższa tabelka ma na celu wskazanie praktycznych różnic w działaniu agencji PR a agencji reklamowej. Osobiście bardzo cenie sobie współpracę z agencjami reklamowymi, ponieważ wiem, że mają najlepszą wiedzą w temacie reklamy, która zresztą często jest celem moich klientów. Mam 3 ulubione i każda z nich specjalizuje się w czymś innym oferując tym samym najlepszą cenę i jakość dla mnie (czyli moich klientów).

Mam nadzieję, że część z Was przekonałam do powierzenia swojego wizerunku w obce ręce – agencji PR (a może agencji reklamowej). Warto skorzystać z profesjonalnej pomocy i porady. Koszty jakie poniesiecie na początku mogą wydawać się duże, jednak jest to zdecydowanie mniejsza skala niż ponoszenie strat finansowych przez źle utworzoną reklamę, źle dobrane kanały promocyjne lub (co wydaje się najgorsze) źle obmyślaną strategie brandingową.

komunikas\cja

 Zastanawialiście się kiedyś, jak sprawnie wdrożona komunikacja w firmie usprawnia jej działanie? Odpowiedni wybór kanałów komunikacji – nie tylko dba o dobry obieg informacji pośród pracowników, ale również działa pozytywnie na rozwój Twojego biznesu.

 

 



Zaczynając od początku mamy dwa rodzaje Komunikacji: zewnętrzną i wewnętrzną.

Komunikacja zewnętrzna to kontakt z mediami, klientami oraz instytucjami (Urzędy, Uniwersytety, Szkoły itd.). Zaliczam do tego również wszelkie działania firmy z zakresu CSR (Company Social Responsibility), marketingu i promocji oraz public relations.

Komunikacja wewnętrzna to działania, w których komunikujemy się z pracownikiem. Co zrobić, żeby była efektywna i skuteczna? Nie znajdziecie tutaj gotowej odpowiedzi – każda firma ma swoją szczególną specyfikę – ale podpowiem Wam, na co warto zwrócić uwagę, jeśli pracujecie nad poprawieniem efektywności komunikacji w Waszej firmie.

 

 

One line of sight = wspólny cel, kierunek.

Twoje działania powinny być dobrze zaplanowane. Tworząc plan komunikacji, określ grupę docelową, zastanów się jak najlepiej przekazać jej informację, wybierz odpowiedni przekaz i nośnik komunikacji. Czy bardziej efektywne będzie komunikowanie się za pomocą urządzeń elektronicznych, czy może lepiej dotrzesz do pracownika, drukując plakaty, ulotki lub inwestując w tablicę korkową z informacjami dla pracowników? Zastanów się, czego oczekuje Twój odbiorca, jak zainteresować go treścią i zaangażować do działania? Jeśli dobrze zaplanujesz swoje działania, Twoim osiągnięciem może być zespół pracowników zmierzających w jednym kierunku i wspierających wspólny cel. Kierunek, w którym podąża Twoja firma.
 

 

Zaangażowany kierownik

W dużych firmach, o rozbudowanej strukturze zarządczej, warto zadbać o dobre szkolenie dla menadżerów. Nie będę nikogo przekonywać, że zaangażowany kierownik to zaangażowany pracownik. Jednak Twój sukces często może zależeć od tego, jak bardzo kierownik zaangażuje się we wspieranie komunikacji w firmie. Warto zastanowić się w jaki sposób menadżerowie mogą Cię wspierać. Polecam zorganizowanie krótkiego spotkania lub udział w spotkaniu kierownika ze swoim działem. Ważne jest zachowanie balansu i zadbanie o nadanie priorytetów. Określ, które informacje są ważne ze względów strategicznych lub biznesowych. Nie zakładaj, że spotkanie to dobre miejsce na przekazanie wszelkich informacji. Uszanuj czas spotkania kierownika, ponieważ jest to moment, w którym on musi również wypełnić swoje cele i zadania.

 

 

Historie z życia firmy

Pewne badanie pokazało, że pracownikowi związanemu z firmą, ciężej jest podjąć decyzje o odejściu. Fajnym pomysłem jest wprowadzenie w firmie cyklicznego magazynu. Możesz go redagować wspólnie z pracownikami. Tylko ty wiesz jakie tematy mogą się tam ukazać. Przykłady tematów: działania firmy na świecie w Polsce, akcje marketingowe, nowe produkty, nowe rozwiązania, udział firmy w targach lub innych eventach. Jednym słowem wszystko, co wiąże się z Twoją firmą. Masz pracownice na macierzyńskim lub pracowników na długich zwolnieniach – wyślij im gazetkę pocztą. To bardzo miłe, gdy firma pamięta o swoich pracownikach.

3 C = Consistent, concrete and concise

Konsekwentnie, konkretnie i zwięźle. Pamiętaj, że w obecnych czasach człowieka otacza świat informacji. Reklamy czekają na nas wszędzie, w każdym urządzeniu i o każdym czasie. Sprawna komunikacja opiera się na powyższych 3 słowach. Tylko kluczowe informacje – tylko ważne tematy – bez zbędnych wstępów i obszernych opinii. Oczywiście nie podchodźcie do tego 1:1, są miejsca, gdzie temat należy odpowiednio rozwinąć. Działaj konsekwentnie i przyzwyczajaj pracownika do komunikacji firmowej, aby wiedział, gdzie szukać ważnych informacji.

To tylko kilka dobrych rad, na których opierałam się, pracując nad strategią komunikacji i polityką informacyjną w firmie. Na koniec mam dla was chyba najważniejszą radę:

Jeśli chcesz, aby pracownicy wspierali strategie firmy – zadbaj o to, żeby ją zrozumieli. Komunikuj się zrozumiale i na odpowiednim poziomie.

Jeśli chcesz, żeby ludzie poświęcali się dla sprawy, nie dopuść do tego, żeby przestali wierzyć, że to nie ich sprawa.

Ostatnie moje ulubione! Sukces firmy musi dotyczyć pracowników. Inaczej ich to NIE INTERESUJE.


Chcesz porozmawiać ze mną na temat komunikacji w Twojej firmie? Napisz swoją wiadomość.